U wilt een lening aanvragen. Het is dan belangrijk om uw financieringsaanvraag goed voor te bereiden. De eerste stap is ervoor zorgen dat uw administratie op orde is. De manier van aanvragen kan per geldverstrekker verschillen. Maar bij iedere vorm van financierzing wil de geldverstrekker weten:
- Wie u bent
- Hoeveel geld u wilt lenen en waarom
- Hoe u het geleende geld gaat terugverdienen en terugbetalen
Wel zo handig om dan te weten welke documenten u hiervoor nodig heeft. Deze documenten zijn voor de geldverstrekker nodig om te bepalen of het verantwoord is om aan u de financiering te verstrekken. De bank of een andere geldverstrekker wil zo min mogelijk risico lopen. En daarnaast moet geld lenen uiteraard verantwoord blijven. Er zijn een aantal standaard papieren die bij elke financiering nodig zijn.
Houd uw jaarcijfers bij de hand
Bij vrijwel elke geldverstrekker wordt er gevraagd om de jaarcijfers. De jaarcijfers geven weer hoe uw bedrijf er financieel voor staat. Daarom is het van belang om de meest recente jaarcijfers te overleggen. Vaak moet u de jaarcijfers (of jaarrekeningen) van minstens 2 opeenvolgende jaren laten zien. De jaarcijfers moeten tenminste de balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting hierop bevatten. De belangrijkste punten waarnaar wordt gekeken zijn: de omzet, de winst, hoeveel schulden er zijn en hoeveel daarop afgelost wordt en of uw bedrijf geld heeft uitgeleend. Ben u net gestart met uw onderneming? Dan heeft u (nog) geen jaarcijfers om te laten zien. Daarom kan het lastig zijn om de bedrijfsfinanciering rond te krijgen. Wilt u toch een zakelijke lening afsluiten? Dan is het belangrijk om een goed onderbouwd ondernemingsplan te laten zien. Bepaal hoeveel financiering u nodig heeft en zorg ervoor dat u laat zien waarvoor u dit bedrag wilt gebruiken.
De aangifte inkomstenbelasting en prognose
Ook de belastingaangifte is een standaard document dat u meestal moet aanleveren bij het aanvragen van bedrijfsfinanciering. Zorg ervoor dat u de meest recente aangifte klaar heeft liggen. Dit is de definitieve belastingaangifte van uw onderneming van het jaar ervoor. De belastingaangifte geeft de geldverstrekker inzicht op de financiële prestaties van uw bedrijf. Daarnaast is de geldverstrekker geïnteresseerd in uw prognose over het lopende en het volgende jaar. Waar wilt u de lening voor gebruiken? Wat verwacht u terug te verdienen aan deze investering? En hoe gaat u de lening terugbetalen? Een bedrijfslening wordt over het algemeen gebruikt om middelen met een economische levensduur van langer dan een jaar te financieren. Dankzij uw prognose krijgt de geldverstrekker er vertrouwen in om het geld aan uw uit te lenen.
Zorg voor een goede onderbouwing
Met concrete cijfers laat u de geldverstrekker zien dat u de lening inclusief rente kunt terugbetalen. U laat zien wat u maandelijks kunt aflossen en dat u over een buffer beschikt. Via een online aanvraag stuurt u de documenten toe. Vervolgens kan de geldverstrekker – afhankelijk van het soort lening – u vragen om in een persoonlijk gesprek uw plan toe te lichten. Zorg ervoor dat u uw financieringsaanvraag goed kunt onderbouwen. Aan de hand van uw documenten en toelichting zal de geldverstrekker uw aanvraag beoordelen en een offerte sturen. Zodra de offerte is getekend, krijgt u beschikking over het krediet. De geldverstrekker zal u vragen om hem op de hoogte te houden. Hierdoor houdt de geldverstrekker zich op uw financiële situatie en kunnen risico’s vroegtijdig opgemerkt worden.